DJ’s uit de DJ FACT Top 100 onder de loep
Er is een nieuwe nr. 1 DJ van de wereld! De fransman David Guetta staat bovenaan in de DJ Mag Top 100 2020. Natuurlijk heeft hij als dj bijna de meeste fans van de wereld. Maar dat maakt je niet meteen de best presterende dj in het digitale landschap. Tijdens de coronacrisis hebben weinig dj’s analoog kunnen optreden, daarom zou juist nu hun digitale reputatie moeten bepalen welke dj’s tot de Top 100 behoren. David Guetta haalt in de DJ FACT Top 100 slechts plaats 66!
NXTLI levert de data van de DJ FACT Top 100 aan. Deze lijst wordt maandelijks door This Is Our House gepubliceerd. In dit artikel vindt je een analyse van vier dj’s (uit de meer dan 350 dj’s die de DJ Mag Top 100 van de afgelopen 15 jaar heeft geleverd) die NXTLI onderzocht. Zij staan allen in de DJ FACT Top 10.
Marshmello (#1)
De absolute topper is Marshmello, die sinds 2016 zijn volgersaantal op YouTube zag groeien met 2800 procent. Deze artiest mag zich de nummer 11 succesvolste artiest op Spotify noemen en nummer 11 van de DJ Mag Top 100 in 2020. Marshmello scoorde in de afgelopen jaren verschillende billion-stream hits, zoals ‘Friends’, ‘Happier’ en ‘Alone’.
Hij post gemiddeld een bericht per dag en elke maand drie YouTube-video’s; zo deelt hij een constante stroom aan content met zijn fans. Hij bewijst dat zo’n prestatie niet zonder beloning is, want zijn online reputatie groeide met maar liefst 400 procent. Daarom staat hij in de DJ FACT Top 100 op 1!
Kygo (#2)
In de DJ Mag Top 100 daalde en steeg hij de afgelopen jaren. In 2020 staat Kygo op plek 28. Daarbij is hij de nummer 53 meest-gestreamde artiest op Spotify; zijn grootste hits scoren miljarden streams. Online is hij het meest succesvol op YouTube, waar hij in vier jaar elf keer meer volgers realiseerde.
Meerdere keren per maand verschijnen hier lyric-video’s, making of’s, livestreams, remixes en meer – ook in de huidige coronacrisis. Met zijn enorme catalogus is hij onlangs bekroond tot artiest met de meeste top 10 hits in de Billboard Dance Chart. Met een tweede plek wordt Kygo veel meer eer aan gedaan. De arbeid die hij sinds 2016 levert wordt daarmee beloond!
Alok (#3)
De nummer 3 DJ uit de DJ Mag Top 100 2020, Alok, heeft vandaag 22 keer meer volgers dan vier jaar geleden. De meervoudig Beste DJ van Brazilië groeide de laatste jaren uit tot een internationale grootheid. Met hits als ‘Hear Me Now’ en verschillende succesvolle remixes vinden we hem op alle grote muziekfestivals.
De Braziliaan deelt regelmatig online content, zowel over zijn muzikale carrière als zijn privéleven. Dat fans smullen van privé, blijkt wel uit hoeveel respons er is op posts van zijn familieleven en gender reveal party. Een derde plek in de DJ FACT Top 100 is voor de hand liggender.
Charlotte de Witte (#7)
Wie doorheeft dat de lockdown kansen biedt, is techno-koningin Charlotte de Witte. Zoals veel andere dj’s, plaatste ze livestreams op Facebook en Instagram, wat al een goed idee is. Wat haar groei explosief maakte, is het meermaals per week reposten van outtakes uit de streams. Zo maakt ze maximaal gebruik van een livestream en zorgt ze ervoor dat ze, ook tijdens de lockdown, consistent fraaie content deelt. Hierdoor groeide haar volgersaantal gemiddeld met 50 procent op Facebook en Instagram, een consistent post-ritme en hoog engagement. Hiermee realiseerde ze een plekje in de DJ FACT Top 10. Geheel terecht!
De hele DJ Fact Top 100
Bekijk hieronder de hele DJ Fact Top 100 en lees meer over de achtergrond van deze op feiten gebaseerde DJ ranglijst.
Conclusie
De coronacrisis biedt niet alleen uitdagingen, maar ook de nodige kansen voor artiesten die het contact met hun fans koesteren. Het devies voor artiesten blijft: bepaal hoe vaak (ritme) je content wilt openbaren (consistentie) en houd dat vervolgens vol (discipline). Dat is de echte uitdaging: deze combinatie van ritme, consistentie en discipline wordt vaak onderschat. Als dj’s deze uitdaging (met succes) aangaan kunnen ze juist tijdens de corona-periode ervoor zorgen dat content bijdraagt aan de groei van de fanrelatie.
Slimme artiesten en festivalorganisaties richten zich in toenemende mate op het maken en publiceren van relevante content. Door de juiste content op het juiste moment in te zetten, kan de fanrelatie aangehaald, ingezet en onderhouden worden. Onthoud dus goed: de levenslijn van de dance-industrie is de artiest-fan relatie en die levenslijn wil je optimaliseren. Juist nu er geen festivals plaatsvinden.