De nieuwe nummer 1 DJ van de wereld op social media in 2020
Lijst van DJ Mag is gedateerd tijdens corona-periode, tijd voor nieuwe ranking: DJ FACT TOP 100!
Marshmello is de DJ die het beste scoort op social media. In de afgelopen vijf jaar groeide het aantal volgers van de artiest op YouTube met maar liefst 2800 procent, zo blijkt uit onderzoek van Denis Doeland en NXTLI. De Belgische techno-dj Charlotte de Witte gooit eveneens hoge ogen door tijdens de corona-periode content te delen met haar achterban. De inzichten uit het onderzoek leidde tot de allereerste DJ FACT Top 100 die vanaf vandaag maandelijks wordt gepubliceerd op de site van dance platform This Is Our House.
Denis Doeland en dance platform This Is Our House pleiten al langer om de DJ Mag Top 100, ook wel bekend als de Top 100 DJ’s, te vervangen voor een nieuwe, meer op feiten gebaseerde ranglijst. Nu DJ’s niet meer analoog optreden en de DJ Mag Top 100 al jaren bekritiseerd wordt als subjectieve populariteitspoll, achtten ze de tijd rijp voor de lancering van een data gedreven alternatief.
Continu onderzoek en alternatieve parameters
“Ik doe continu onderzoek naar de manier waarop dj’s presteren op social media. Tijdens de coronacrisis hebben bijna geen dj’s analoog kunnen optreden, dus is de huidige DJ Mag Top 100 in zijn huidige vorm gedateerd. We kunnen maar op een manier meten hoe dj’s presteren: door te vergelijken hoe de digitale relatie met hun fans is. Dat leidt tot streams en views die effect hebben op de optredens. Daarom is het tijd voor een nieuwe lijst voor DJ’s, waarin deze fan-relatie en de effecten die daar uit voort komen gemeten wordt. Marshmello staat met zijn indrukwekkende volgersgroei en betrokkenheid bij zijn content bovenaan deze ranglijst” stelt Doeland.
Hoofdredacteur Mark van Bergen van This Is Our House ageert al jaren tegen de volgens hem buitenproportionele invloed van de DJ Mag Top 100. Zijn opinieartikelen in de media vonden veel weerklank bij danceliefhebbers. “De lijst van DJ Mag draait voor een groot deel om zieltjes winnen door dj’s bij het publiek.”
Van Bergen pleitte daarbij regelmatig belang van een andere, meer objectieve chart. “Er zijn zoveel meer parameters dan alleen populariteit om te bepalen welke dj nu echt het succesvolst is. Het is dus ook de bedoeling dat deze lijst straks nog meer body krijgt, door ook elementen als aantallen streams, (digitale) optredens en verdiensten te embedden. Natuurlijk blijft het uiteindelijk een kwestie van smaak wie voor jou de beste dj is, maar het is interessant om aan de hand van alle beschikbare meetbare factoren te kijken wie er nu echt het beste presteert.”
Marshmello als absolute uitblinker, Charlotte de Witte in opmars
Marshmello is de nummer 1 van de alternatieve DJ-ranglijst. Sinds 2016 groeide zijn volgersaantal op YouTube met 2800 procent. Overigens staat hij nu op plek nummer 5 in de DJ Mag Top 100. Marshmello post gemiddeld een bericht per dag en elke maand drie YouTube-video’s; zo deelt hij een constante stroom aan content met zijn fans. Doeland: “Marshmello bewijst dat continu presteren op social media niet zonder beloning is, want zijn online reputatie groeide met maar liefst 400 procent.”
Techno-dj Charlotte de Witte gooit eveneens hoge ogen. Ze plaatste niet alleen livestreams op Facebook en Instagram, maar ook meermaals per week reposts van outtakes uit deze streams. “Zo zorgt ze ervoor dat ze, ook tijdens de lockdown, consistent fraaie content deelt. Hierdoor groeide haar volgersaantal gemiddeld met 50 procent op Facebook en Instagram en was er er een consistent post-ritme en hoog engagement. Hiermee realiseerde ze een plekje in onze DJ reputatie top 10.”, aldus Doeland.
DJ met de optimale fan-relatie is het langst houdbaar
Deze fan-relatie maakt duidelijk hoe sterk, vitaal en gelukkig de band tussen een dj en zijn fans is. Deze band is juist tijdens de corona-periode goed meetbaar. Aan de hand van de digitale reputatie van dj’s bepalen we een Top 100 en ontstaat er een overzicht van de levenslijnen van de verschillende dj’s. Zo zie je in een oogopslag wie er goed uit de corona-crisis komt en wie moet aan de slag om zijn positie ‘terug te verdienen’.
Doeland: “Slimme artiesten zorgen ervoor dat ze juist tijdens deze corona-periode het contact met hun fans onderhouden. Nu er geen fysieke festivals plaatsvinden, is het nodig om regelmatig en consistent relevante content te maken en publiceren. Doen ze dat niet, dan verdwijnt de fan-relatie en staan ze na de corona-periode voorgoed op achterstand. Het tegendeel is ook waar: wie nu de relatie met fans optimaliseert, wint straks van de concurrentie.”
Bekijk hier de allereerste DJ FACT TOP 100.